۰۱:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷-۰۸-۲۲
هوشمندی چیست؟
- تکنولوژیهایی که نه تنها به دلیل یدک کشیدن کلمه “هوشمندی” بلکه به دلیل نقاط اشتراک دیگری که دارند در ذهن نقش میبندند، که بررسی این نقاط اشتراک میتواند در فهم معنای هوشمندی کمک کند.
نکته: در اینجا وسایل و ابزارهای هوشمند به عنوان مابه ازای هوشمندی آورده نشده، بلکه مطالعهی ویژگیهای این ابزارها در مسیر درک مفهوم هوشمندی قرار دارد.
“هوشمندی” واژهای جدید است. البته که نه به معنای بهره هوشی و زیرکی.
هوشمندی که در موردش حرف میزنیم، در این خوانش، از ترکیب چند مفهوم ساخته میشود.
مفاهیمی نظیر:
شناخت ( خود و دیگری )، زمان، سرمایه، دانش، پایداری، اطمینان، تطبیق پذیری، تجربه و… - شناخت ( دیگری )
میتوان نیاز دیگران را پیش از آگاهی خود آنها و بهتر از خودشان، شناخت.
تمام وسایل هوشمندی که در اطراف شما قرار دارد نتیجهی شناخت درست نیازهای شماست. نیازهایی که شاید خود شماهم از آن بیخبر بودهاید.
مثلا شاید شما هیچ وقت نیاز به داشتن تلفن همراهی که همزمان دوربین عکاسی و فیلمبردای هم باشد، بتواند گزارشی از خواب روزانه و تغذیه و ورزش شما بدهد، امکان دسترسی شما به یک شبکه وسیع جهانی را فراهم کند و … را تا قبل از ساخته شدن این وسیله احساس نکرده باشید اما حالا حذف شدن این وسیله از زندگی شما تقریبا غیرممکن است.
این “شناخت” دقیق در واقع مهمترین فاکتورهای نیازی شما را به خوبی میشناسد.
– زمان
– سرمایه
زمان
شما در “زمان” و “سرمایه” محدود هستید و به همین دلیل ابزار یا قابلیتی که به دنیای شما اضافه میشود با توجه به “شناخت” کامل شما و نیازهای شما شکل میگیرد. - همهی شما خوب میدانید که در دنیای با زمان محدود زیست میکنید. پس یکی از اولین نیازهای شما استفاده حداکثری از زمان محدودی است که در اختیار دارید و انتظار دارید قابلیت جدید یا ابزار جدیدی که به دست میآورید بتواند مسآلهی زمان را تا حدودی برای شما حل کند که در بسیاری موارد این مهم انجام میشود.
• دوم اینکه شما انتظار دارید نیاز شما در سریعترین وقت ممکن بر طرف شود. بهطور مثال اگر شما اکنون نیازی دارید نمیتوانید سالها منتظر بمانید تا پاسخی به نیاز شما داده شود. چراکه این مورد دوم ارتباط مستقیم با مسآله سرمایه شما دارد و این هدر دادن زمان میتواند باعث از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه شما بشود.
سرمایه - • وقتی شما برای رفع یک نیاز یا مشکل اقدام میکنید، هزینهای که در ازای رفع نیازتان میپردازید برای شما اهمیت دارد. پس برای رفع مشکل، قابلیتی را انتخاب میکنید که در قیمت و خدمت متعادل است.
• دوم اینکه ابزار و قابلیتی را که بهدست آوردهاید از این پس به عنوان سرمایه شما محسوب میشود و شما دلتان نمیخواهد سرمایهتان عمر موقت داشته باشد.
یکی از اشتراکات وسایل هوشمند که مسیر را برای درک بهتر مفهوم هوشمندی هموار میکند، خودعیبیابی، خود تعمیری، تعمیر راحت و قابلیت بهروزرسانی است.
سرمایه شما ( به طور مثال ابزار هوشمندی که از أن استفاده میکنید) به دلیل شناخت دقیق خود، میتواند عیب و نقص را در خودش پیدا کند و در بیشتر مواقع خودش قادر به حل مشکل است. و حتی اگر در موردی خاص نیاز به تعمیر داشته باشد در سریعترین زمان و با کمترین هزینه اتفاق میافتد.
ضمن اینکه شما مجبور به تغییر سال به سال وسیلهی خود نیستید و سرمایه شما قابلیت به روزرسانی و تطبیق دارد.
پس یکی از فاکتورهای اصلی برای درک مفهوم هوشمندی مسئلهی شناخت ( دیگری) است.
حال با این پرسش که این شناخت چگونه به دست میآید، میتوان به یکی دیگر از ویژگیهای هوشمندی اشاره کرد:
دانش
اعتماد زیر سایه دانش و تجربه شکل میگیرد.
• دانش در وهلهی اول به معنای مطالعهی گذشته است. به معنای تسلط بر مسیری که پیموده شده است، فرضیههایی که به شکست منجر شده است، معماهایی که بی پاسخ مانده است، و قوانین و قطعیتهایی که به اثبات رسیده است.
•در وهله دوم این دانش در مورد وضعیت موجود و تصوری از وضعیت آینده است. به این معنا که با توجه به تجربهای که بهدست آوردهایم، امروز کجا ایستادهایم؟ مسألهمان چیست؟ پاسخ درست برای مسأله چیست؟ و چه چشماندازی از سالهای آینده داریم؟
باز اگر بخواهیم برای درک بیشتر این ویژگی از هوشمندی به سراغ دستگاهها برویم، یک دستگاه هوشمند برای نیاز امروز شما با قابلیت تطبیق پذیری با نیاز فردای شما ساخته میشود و دیگر خبری از نقصهای گذشته نیست.
پس این شناخت به معنای مطالعهی گذشته ( تجربه) ، تسلط بر وضعیت موجود و درکی از آینده میباشد که در مفهوم کلی “دانش” میتواند منجر به “اعتماد” شود و در ارائه راهکارهای درست و دقیق مورد استناد قرار بگیرد.
شناخت (خود)
برای ارائه یک راهکار واقعی، ابتدا باید آگاهی کاملی نسبت به ظرفیتهای خود وجود داشته باشد.
دوباره به وسایل هوشمند برمیگیردیم. تمامی ابزارها و قابلیتهایی که با شناخت نیازهای شما شکل میگیرند، شناخت و درک درستی از خود دارند.
به طور مثال تلفن هوشمند شما میداند که دارای چه قابلیتهایی است و درچه مواقعی میتواند به شما کمک کند.
این علم و آگاهی نسبت به قابلیتهای خود در مورد تلفن همراه به معنای شعور نیست. بلکه شناخت برای این وسیله تعریف شده است
شما به راحتی میتوانید نیاز خودتان را در وسیلهای که در دست دارید جستجو کنید و او با تکیه بر شناخت خود است که میتواند به نیاز شما در قالب ارائه یک راهکار پاسخ بدهد.
راهکاری که بر اساس نیازهای شما شکل گرفته چراکه در مورد شما شناخت وجود دارد.
در مورد شما شناخت وجود دارد چون در مورد شما مطالعه شده است.
در مورد شما مطالعه شده است، تا با حل مسائل بی پاسخ و رفع نواقص، تجربه و آگاهی بهدستآید.
تجربه و آگاهی که باعث به وجود آمدن اطمینان و اعتماد میشود.
حال اگر یک بار بخواهیم کلید واژههایی را که بدستآورده ایم کنار هم بگذاریم و به خوانشی نو از هوشمندی برسیم شاید بتوان اینطور گفت :
در مسیر شناخت و آگاهی درست و دقیق بر پایهی دانش و استفاده و به عمل گرفتن این دانش با محوریت قرار دادن زمان، سرمایه و مسئله، که به راهکاری شخصیسازی شده، پایدار، قابل اطمینان و تطبیق پذیر میانجامد، هوشمندی متولد میشود.
این بازتعریف، ویژگیهایی را برمیشمارد که انتخاب مبیننت است.
مبیننت با تکیه بر شناخت دقیق خدمات و نیازهای مشتریانش، با کسب تجربه از مسیری که سالهاست در آن قدم برمیدارد و با تکیه بر دانش بهروز خود، بهترین راهکارهای شخصیسازی شده را ارائه میدهد و اینگونه هوشمندی را نه تنها در سطح واژه بلکه در عمل به کار میبندد.