اخبار و مقالات

تازه‌ترین اخبار و مقالات مبین‌نت را مشاهده کنید.

۰۲:۳۰:۰۰ ۱۳۹۷-۰۵-۰۳

آغاز ارتقا سرعت سرویس‎های TD-LTE مبین‎نت از شهریورماه (در گفت‌وگو با مدیرعامل مبین‌نت)

این شرکت همچنین اپراتور سراسری TD-LTE در کشور بوده و با ارایه خدمات مبتنی بر فناوری نسل چهار و چهار و نیم ثابت بهترین انتخاب را برای دسترسی به اینترنت بی‌سیم و خدمات داده برای کاربران اینترنت خانگی و اداری ارایه کرده است. مبین‌نت از جمله اپراتورهایی است که تقریبا در تمامی نمایشگاه‌های IT تهران و شهرستان‎ها شرکت می‎کند و امسال نیز با حضور عاملان فروش خود در سه غرفه در سالن‎های 44 ،6 و میلاد نمایشگاه الکامپ حضور دارد. در همین رابطه گفت‎وگویی با مهندس حسین ریاضی مدیرعامل مبین‌نت انجام شده است که در ادامه می‌خوانید. 
در یک‌سال گذشته TD-LTE به شهرهای زیادی در کشور راه پیدا کرد و شاهد رشد و استقبال خوبی از این محصول بودیم. اکنون وضعیت چگونه است و چه برنامه‎ای برای ادامه راه دارید؟
از سال 88 که شبکه وایمکس ایجاد شد 123 استان تحت پوشش قرار گرفتند و در مهاجرتی که از وایمکس به TD-LTE داشتیم سعی شد نیاز مشترکان سازمانی و انبوه ما در شهرهای مختلف تامین شود. اکنون در شهرهای مختلف سرویس لازم را به همه بانک‎ها، فروشگاه‎های زنجیره‏ای و سازمان‎های مختلفی که کار می‎کنیم، ارایه می‏دهیم. تمام سرویس‏ها را به شبکه TD-LTE منتقل کرده‎ایم و سرویس‎ها قابل توسعه هستند.
با اقدامات خوب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازآرایی فرکانس، اپراتورهای وایمکس ملزم به یکپارچه‌سازی باند فرکانسی شدند. از فواید مهم این اقدام هم‎افزایی حامل‌های فرکانسی (Carrier) و ارایه سرویس‎هایی با سرعت بالا بر روی TD-LTE است. خوشبختانه مبین‌نت موفق شد تا از فرصت پیش‌‌آمده نهایت استفاده را ببرد و هم‌زمان با افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش خود، مشترکین وایمکس را نیز با ارتقای فناوری به TD-LTE همراه کند.
با توجه به بازآرایی فرکانس باید منتظر افزایش سرعت و کیفیت سرویس‎های TD-LTE مبین‎نت باشیم؟ 
مبین‌نت جدای از بحث ریفرمینگ، هم‌زمان با افزایش تعداد مشترکین متصل به هر آنتن رادیویی، اجرای فناوری‌های افزایش سرعت و ظرفیت را پیش‌بینی کرده بود. اما برنامه و هدف این است که بعد از مهاجرت کامل به TD-LTE و بازآرایی فرکانس، سرویسی با کیفیت و سرعت چند برابری به مشترکان ارایه دهیم. برنامه ارتقا سرعت و گسترش پوشش‌دهی از شهریور ماه آغاز خواهد شد و علاوه‌بر حدود 300 هزار مشترک فعلی سرعت و کیفیت ارتباطی مشترکان جدید و افزایش پوشش در کلیه 31 استان کشور را نیز دنبال خواهیم کرد.
با توجه به راهکارهایی مانند توسعه فیبرنوری چه آینده‎ای برای راهکارهای سازمانی خود متصور هستید؟
جدای از شبکه‌ی اینترنت، یکی از ‎خدمات مبین‌نت شبکه‌ی ارتباطی بی‌سیم و سرویس پهن باندی است که به مشترکان سازمانی ارایه می‎دهد. همانطور که می‌دانید مشترکان سازمانی اغلب شعب و دفاتر متعددی در سراسر کشور دارند. با توجه به شبکه گسترده و یکپارچه‎ای که مبین‌نت دارد در زمان کوتاهی به سازمان‌هایی که به‌صورت زنجیره‎ای اداره می‌شوند خدمات ارتباطی امن، سریع، پایدار و بی‌سیم ارایه می‌شود. خوشبختانه در بخش خدمات اینترنتی و ارتباطی به سازمان‌ها در موقعیت ممتازی قرار داریم و یکی از برنامه‎های‌مان این است که خدمات سازمانی را در طول سال 97 نسبت به سال 96 تا 80 درصد افزایش دهیم.
‎خدمات سازمانی مبین‌نت چه ویژگی‎هایی دارد که به عنوان مزیت رقابتی می‌تواند مطرح شود؟
بزرگترین ویژگی‌های خدمات مبین‌نت برای حوزه‌ی Enterprise سفارشی‌سازی محصولات براساس نیاز مشتریان است. این ویژگی در تمام خدمات سازمانی مبین‌نت جاری است. من سعی می‌کنم در ادامه ویژگی‌های منحصربفرد هریک از خدمات سازمانی مبین‌نت را بازگو کنم.
اینترنت سازمانی، اینترنت پرسرعت بی‌سیم را در تمام شعب کسب‌وکارها به شیوه‌ای یکپارچه و مدیریت‌شده به مشتریان‌ ارایه می‌دهد و استراتژی دلخواه مشتری را  برای مدیریت و کنترل مصرف پیاده‎سازی می‌کند. ابر اینترنتی 10 گیگابیتی مبین‌نت، می‌تواند پیشرفته‌ترین و مطمئن‌ترین اینترنت همگانی و سازمانی را برای مشاغل گوناگون و مکان‌های عمومی و خصوصی مختلف تامین کند. به‌طوری که سازمان‌ها بتوانند اینترنت بی‌سیم را به‌صورت مدیریت‌شده در اختیار مراجعان خود قرار دهند.
خدمات سازمانی مبین‌نت در حوزه‌های مختلفی ارایه می‌شود و نیازهای کسب‌وکارهای مختلف را مرتفع می‌کند. خدمت VPN محیط امنی را برای مشترکان سازمانی برقرار می‎کند که می‎توانند اپلیکیشن‎های خودشان را روی ابر مبین‌نت در مسیر امن به بهره‌برداری برسانند. این خدمت ویژه به عنوان مثال برای بانک‌ها اهمیت ویژه‎ای دارد. چراکه بخش اقتصادی کشور، به ارتباطی امن، سریع، پایدار و با پشتیبانی مستمر در بین شعب و دفاتر مرکزی خود نیاز دارد و شبکه‌ی اختصاصی مجازی مبین‌نت تمامی نیازهای ارتباطی بانک‌ها را در این زمینه پوشش می‌دهد. بخش بزرگی از بازار شرکت ارتباطات مبین‌نت بانک‎ها هستند چون مراکز فناوری اطلاعات هوشمندی دارند و از اپلیکیشن‎های خاص تعریف شده استفاده می‌کنند. مبین‌نت شبکه‌ی ملی بی‌سیم را ایجاد کرد تا بتواند راهکارهای ارتباطی مختلفی را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‎ای، شرکت‌های پخش، صنایع نفتی و به‌طورکل هر بخش اقتصادی قرار دهد که در سطح کشور داری شعبه است و برای اتصال این شعب می‌خواهد از بستری به‌غیر از اینترنت جهانی استفاده کند. ما سعی می‎کنیم نقاط خالی که FCPها نمی‎توانند پوشش دهند را پرکنیم بنابراین حتی شرکت پست و مراکز متعدد آن را نیز تحت پوشش قرار داده‎ایم. 
خدمت دیگری که به سازمان‎ها و بانک‎ها ارایه می‎شود، اینترنت با پهنای باند اختصاصی بر بستر Point to Point است که در قالب خدمات 24 ساعته به مشتریان ارایه می‌شود. این سرویس کاملاً پاسخگوی حجم، سرعت و کیفیت مورد نیاز شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی است که نیازمند یک اینترنت اختصاصی و متقارن هستند.
از سویی دیگر  با راه‌اندازی یک دیتاسنتر مجهز، خدمات میزبانی نیز به صورت اجاره رک و سرویس‌های هم‌مکانی (Colocation) در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. این درحالی است که مبین‌نت سرویس‌های ارزش‌افزوده را نیز بر بستر مرکزداده‌ی خود ایجاد کرده است. سرویس‌هایی مانند سرور اختصاصی مجازی و سرور اختصاصی فیزیکی، خدماتی هستند که باتوجه به رشد روزافزون کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها می‌توانند با هزینه‌ی اندک میزبان اطلاعات این مجموعه‌ها باشند.
درحوزه‌ی اینترنت همگانی بر بستر شبکه‌ی وای‌فای نیز برنامه‌های زیادی در دستور کار مبین‌نت قرار دارد. ما اقدامات زیادی را در ارائه‌ی اینترنت به مردم در مکان‌های عمومی انجام داده‌ایم. به طور مثال اکنون در منطقه آزاد کیش در 40 محل توریستی کیش ارتباط وای فای برقرار کرده‎ایم. در قراردادی با شهرداری تهران نیز 400 نقطه شهرداری را مجهز به شبکه وای فای کرده‎ایم که جزو اهداف وزارت ارتباطات و و فناوری اطلاعات بود. 
شما به انتخاب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 4 ستاره کیفی دریافت کرده‎اید. در چه شاخص‎هایی امتیاز بیشتری کسب کرده‌اید؟
 همانطورکه می‌دانید دو ارزیابی دقیق و منصفانه در سال‌های اخیر انجام می‌شوند. یکی از آن‌ها توسط سازمان ملی استاندارد ایران برای تعیین کیفیت محصولات و خدمات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف با نام INQA انجام می‌شود. در بخش فناوری اطلاعات این جایزه یعنی ICTINQA مبین‌نت موفق به کسب نشان سرآمدی شد. اما ارزیابی تخصصی‌تری نیز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هرساله از بین کلیه‌ی بازیگران صنعت ICT کشور انجام می‌شود. این ارزیابی کلیه‌ی فرایندهای مربوط به استانداردسازی فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف یک شرکت، از منابع‌انسانی، بازرگانی، مالی و فنی گرفته تا بازاریابی و فروش را بررسی می‌کند تا براساس شاخص‌های مختلف و مرتبط با جامعه برترین شرکت‌ها را در پیاده‌سازی استانداردها شناسایی کند. خوشبختانه مبین‌نت در این ارزیابی هم موفق شده است چهارسال پیاپی به‌عنوان برترین اپراتور بی‌سیم ثابت انتخاب شود. ما نه‌تنها در حوزه‌ی فنی بلکه در سایر حوزه‌های منتهی به ارزیابی عملکرد سعی می‌کنیم همواره در لبه‌ی تکنولوژی و دانش روز حرکت کنیم.
شاخص‎های ارزیابی جایزه ملی کیفیت چیست؟
نگاه استراتژیکی که اپراتورها در حیطه کاری خود دارند در کنار حفظ منافع و رضایت مشتریان از شاخص‎های ارزیابی است. رویکرد اپراتورها نباید لحظه‎ای باشد بلکه باید رویکردی درازمدت و جدید برای خود داشته باشند. در واقع بیشترین استفاده از توان متخصصان ایرانی باعث شد ما بالاترین امتیاز را در در رگولاتوری داشته باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر بخشی از مودم‎ها را بومی‎سازی کرده‎ایم و تولید آن در داخل کشور صورت می‎گیرد. در بخش مودم‎های بیرونی نیز صد درصد تامین نیازهای خودمان را با تولیدکنندکان داخلی انجام می‎دهیم.
همچنین تنها اپراتوری هستیم که در باند سه و نیم گیگاهرتز تولید آنتن را بومی‎سازی کرده‎ایم. ما معتقدیم باید بیشترین استفاده را از توان فنی مهندسی داخل کشور داشته باشیم و به همین دلیل بالاترین امتیاز را در بین اپراتورها در چهار دوره ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین جایزه‌ی ملی کیفیت  بدست آورده‎ایم.
خدمات و پشتیبانی اینترنت سازمانی مبین‎نت به چه صورت است و چه ویژگی موجب جذب کاربران TD-LTE برای استفاده از این سرویس می‎شود؟
این دو سوال پاسخ‌های متفاوتی دارد. مبین‌نت نوعاً ارائه‌ی سرویس و پشتیبانی خدمات سازمانی را از خدمات به مشترکین خانگی جدا کرده است. به‌طور کلی شبکه‎های بی‎سیم سرعت بالایی در ارایه سرویس دارند. سازمان‎های زنجیره‎ای در شهرهای مختلف نمی‎توانند از سرویس‎های سیمی که نصب، پیاده‌سازی و تحویل کندی دارند، استفاده کنند، در حالیکه مبین‎نت به راحتی و ظرف سه روز ارتباط را ایجاد می‎کند. 
در حوزه‌ی اینترنت خانگی و اداری به‌صورت اشتراکی نیز TD-LTE از نظر قیمت و سرعت با سایر سرویس‎ها قابل رقابت است به خصوص برای مشترکان متوسط و پرمصرف. از این رو پکیج‎های 100 گیگ در ماه را با قیمت مناسب ارایه می‎دهیم. باتوجه به روند روبه‌رشد مصرف اینترنت این عدد خیلی هم زیاد به نظر نمی‌رسد.
مبین‎نت تقریبا هر سال در نمایشگاه الکامپ و تلکام حضور دارد. آیا بازخورد لازم را از نمایشگاه می‎گیرید؟
بله. به‌طور کل مبین‎نت از نمایشگاه تلکام بازخورد بیشتری می‎گیرد، زیرا مخاطبان آن دستچین شده‌اند. این نمایشگاه تخصصی‌تر است و سازمان‎ها و ارگان‎های دولتی و خصوصی وارد آن می‌شوند. از طرفی حضور استارت‎آپ‎ها و کاربران خانگی نیز در نمایشگاه الکامپ خوب است. هدف از شرکت در تله‌کام رساندن پیام‎های خودمان برای توسعه بازار دیجیتال در حوزه‎های مختلف بوده و در الکامپ بیشتر توسعه بازار انبوه است به همین دلیل مبین‌نت با عوامل فروش خود در این دوره حضور داشته است. اما یک انضباط بیشتری از نمایشگاه الکامپ انتظار داریم.